söndag 2 mars 2014

Thornbridge Wild Raven 2013

Idag, 1:e mars, hade jag ingen möjlighet att åka till Systembolaget för att plocka ut godsakerna i månadens släpp. Som tur är så kan man ju beställa på nätet så jag fick beställt allt jag ville ha. Blir att vänta några dagar. Kanske kommer et lagom till nästa helg?

Här kommer dock en liten eftersläpare som släpptes på bolaget för snart ett år sedan. Jag köpte några stycken den 2:e april 2013 och den här har lämnats kvar långt bak i "ölkällaren".

Bäst-före-datum är 14:e feb 2014 (testdatum 2014-03-01) så vi får väl se hur detta slutar...

En black IPA från Thornbridge Brewery i England.
ABV: 6.6 %


Ölet är klart men ogenomträngligt brun-svart med ett två fingrar högt beigevitt skum som lämnar mycket rester på glaset.

Doft: Apelsin, furu, gräs, tropisk frukt, grapefrukt och choklad.

Smak: Rostad malt, choklad, apelsin, karamell, kryddor, ananas och citronskal.

En lagom beska som rundar av i slutet av ölets väg ned i strupen.


Humlen känns förvånansvärt fräsch för att ha varit instängd i flaska i ett år. Hade faktiskt väntat mig en besvikelse men det här var riktigt roligt!

Fräsch, läskande och riktigt drickbar! 

Tyvärr blir det nog inte en provning om ytterligare ett år. Jag tror detta var den sista flaskan av Wild Raven. Kanske har jag tur och har glömt ytterligare någon flaska bakom alla andra.. Om det skulle vara fallet så kör vi igen i mars 2015!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar