söndag 27 oktober 2013

Sierra Nevada Northern Hemisphere Harvest Wet Hop Ale 2012

Den här flaskan har jag sparat i förrådet sedan släppet på Systembolaget 1:e februari 2013. Jag provade den första flaskan 6:e feb och lovordade den.

Detsamma gör de flesta på ratebeer.

Lite nyfiken på vad som kan ha hänt efter åtta månader öppnar jag försiktigt flaskan och häller upp i glaset.

Ölet är mörkt bärnstensfärgat, lite dimmigt med en rejäl, tre fingrar hög, beige skumkrona. Det fastnar stora skumrester på glasets innersida då skummet sjunker ned.


Doft: Apelsin, blommor, grädde, gräs, karamellmalt, farinsocker, kryddor, grankåda och lite grapefrukt. Känns rätt lika som för åtta månader sedan. Möjligtvis lite "mjukare" doft... eller inbillar jag mig?

Smak: "Oljig" smak, torkad frukt, furu, aprikos, apelsinskal, gräs, honung och malt. Mjuk och len.

Kropp: Medium kropp med en svag kolsyra & en perfekt beska som balanserar sötman.


Wow! Det här är så bra! Jag är förvånad att humlen den känns så färsk trots att det är en 2012:a.
Glad att jag sparat en flaska då den fortfarande är så bra.
Riktigt, riktigt god med en underbar kvalitet.


Den är självklart slut sedan länge på bolaget men har du möjlighet att få tillgång till denna gudabenådade dryck så tveka inte...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar