tisdag 29 oktober 2013

Harviestoun Ola Dubh 1991

Från augustisläppet (2013-08-01) har jag sparat denna Harviestoun Ola Dubh 1991, en "Limited Edition" Old Ale från Harviestoun Brewery som lagrats på tunnor som tidigare innehöll Highland Park 1991 Vintage Single Malt Whisky.

Endast 20,000 flaskor är tappade totalt varav några stycken kom till Sverige.

Ett högt (99) betyg på ratebeer gör det ju inte mindre spännande!

ABV: 10.5 %
Pris på bolaget 69:90 för 330 ml dvs. 211 kr litern... Inte den billigaste ölen...


Vätskan är mörkt brun, på gränsen till svart. Skummet knappt ett finger högt och beigebrunt. Lämnar väldigt lite rester på glaset.

Doft: Ohhhhhh... Här stannar jag. Det blir bara att dofta resten av kvällen. Fantastiskt! En underbar doft av single malt whisky, ekträ, rök, rostad malt, läder (gammal skinnjacka), mörk sirap, hasselnötter, farinsocker, kaffe och mörk choklad.


Smak: Söt malt, ekträ, rök, tobak, pumpernickel, rostad malt, karamell, dadlar, lakrits, honung och mörk choklad. Alkoholen är fullständigt dold i smaken. Riktigt bra!


Full kropp med nästan ingen kolsyra. Väldigt komplex. Ett fantastisk öl som jag väldigt gärna skulle vilja lagra ännu längre. Har tyvärr bara denna flaska MEN de finns fortfarande några kvar för webbeställning.

Japp! Jag beställde snabbt två st. som skall ställas på lagring några år...

Det här är MIN typ av öl! Perfekt! jag älskar det här! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar