torsdag 2 maj 2013

Great Divide Brewing Company - Old Ruffian Barley Wine

Direkt från dagens ölsläpp (2013-05-02) kommer ett öl som jag inte kan låta vänta:
Great DivideOld Ruffian Barley Wine. Med ett betyget 99 på ratebeer så finns det en del att hoppas på!




Mörkt röd, bärnstensfärgad, klar vätska med gulvitt, två fingrar högt, fluffigt, skumtäcke. Lämnar rejält med rester på glaset.


Fantastisk doft! Smörkola, torkad frukt, plommon, apelsin, tropisk frukt, karamellmalt, tallbarr, vanilj & humle.

Smaken är intesivt humlig, komplex, fruktig med en rejäl beska i bakgrunden. Jag känner torkad frukt, äpple, apelsinskal, trä, vanilj, läder, tobak, karamell - wow!


Långt bak på tungan dansar en grym beska piruetter och vägrar lämna plats för alkoholsmaken. Den döljs väldigt väl!

Ingen stor kropp men fantastiskt mjuk & mycket lite kolsyra, alldeles perfekt!


Måste dock komma tillbaka till doften - Det finns några få öl som jag provat där jag inte vill dricka upp pga. att det kommer att ta bort den fantastiska doften. Här har vi ytterligare ett exemplar där jag skulle vilja bevara & spara doften! Underbar!


ABV: 10.2 % - Känns nästan omöjligt ända tills jag börja känna av lite rus då jag kommer längre ned i flaskan :)

Den här släpptes idag på Systembolaget & kostar 79:90 för 650 ml dvs 123 kr liter - Ett KAP om du frågar mig :)



Passa på att köpa på dig några stycken innan de tar slut - Det brukar gå fort med Great Divides ölsläpp...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar