fredag 1 mars 2013

Brooklyn Brewery - Black Chocolate Stout


Eftersom en hel låda står och väntar på mig så känns valet naturligt, det får bli en Brooklyn Black Chocolate Stout till att börja prova marssläppet med!


Flaskan är "Brooklyn Brewery" stil, elegant & med en etikett i svart, vitt & guld som får mig att tänka på vit skjorta & frack, lite "Bond" stil :)


Färgen är intensivt svart, ogenomtränglig, med ett fingerhögt, brunt, tätt, skum med små fina bubblor. Vätskan rinner ned i glaset med elegans. Tjockt men ändå vackert!
Något får mig att tänka på när jag fyller på motorolja i bilen... Hoppas det smakar bättre :)

Doften är mjuk & inbjudande - Soja, vanilj, choklad (snarare mjölkchoklad än mörk choklad), nötter, mandel, mörkt bröd, russin & madeira. Lite espresso döljer sig i bakgrunden.


ABV är på 10.0 % - Brooklyn lyckas bra med att väva in alkoholen i dofterna. Ingen "spritkänsla" på något sätt, bara elegant värmande.


Smaken då? 

Lite tunnare än vad jag mina förväntningar var efter doften!

Mörk choklad (där kom den :), soja, grapefruktskal, rostad malt, aprikos, tobak, ek & espresso.

En rejäl kropp med en mjuk, oljig munkänsla.


Till detta skall du nu lägga ett pris på 22:90 för 355 ml, dvs ett literpris på smått otroliga 65 kr !!!

HELT OTROLIGT! 

Bryggmästare Garett Oliver har här lyckats skapa en fantastisk stout till vrakpris.
Om du inte genast springer till ditt Systembolag & köper en låda så blir jag arg. Bättre öl för mindre pengar tror jag är fullständigt OMÖJLIGT att få tag på!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar