fredag 25 januari 2013

Birra Amiata - Contessa

En Italiensk fredagskväll, värre kan man ha det?


Den har legat ett tag i kylen & väntat på mig, Contessa från ett mikrobryggeri i Toscana, Italien; Birra Amiata.


Det är en APA (American Pale Ale) bryggd på kornmalt, vetemalt samt humlesorterna chinook, cascade och amarillo.

ABV: 7.0%

Systembolaget har denna i sitt tillfälliga sortiment med priset 82 kr för 750 ml (109 kr / liter)


Det är ett rejält övertryck i flaskan då jag öppnar den. Blir nästan orolig att det är något fel. Ölet skummar kraftigt vid upphällning. Påminner om veteöl.

Ett tjockt vitt skum lägger sig på ytan & stannar kvar länge. Rejäla rester stannar på glasets innersida.

Vätskan är grumlig, gyllengul. Doften är kraftigt humlefruktig, apelsinskal, aprikos, honung, ananas & vingummi.


Fruktig smak av apelsinmarmelad, gräs, kryddor, grapefrukt och geléhallon.


Bra beska som stannar kvar. Medium kropp. Spritsig kolsyra som kittlas bak på tungan.


God & väldigt drickbar! Prisvärd & jag kan tänka mig att köpa denna igen, dock ingen jag springer iväg direkt & fyller på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar