fredag 19 oktober 2012

Stone Imperial Russian Stout (nr 11663)

Ibland kommer man fram till tillfällen i livet då man känner vördnad inför situationen.
NU är ett sådant tillfälle.

Har sparat på denna flaska i mer än en månad. Den har legat i kylen & varje gång jag öppnat kylskåpsdörren så har den ropat på mig...


Stone Imperial Russian Stout köptes in på Systembolaget då den släpptes 1:e september. Det är ju ingen billig pjäs, 86:90 för 650ml gör ett literpris på 134 kr.

Å andra sidan så finns det ju något att se fram emot: betygen på ratebeer & Beeradvocate är ju fantastiska!


Alkoholhalten är på 10.5%
Bryggs i USA av Stone Brewing Co

Färgen är becksvart, helt ogenomtränglig. Skummet brunt & 1 finger högt. Det lämnar rejäla rester då det sjunker ned till ett täcke på 1mm som vägrar försvinna :)

Doften är himmelsk! (vad det nu är), lakrits, soja, peppar, mjölk, kaffe, mörk choklad & rostade nötter.

Smak: Espresso, plommon, torkad frukt, soja, knäckebröd, kavring, smör & grädde.


HALLELUJA! 

Fantastisk. Det enda jag nu förbannar är att jag inte köpte fler...

NU har jag upplevt meningen här i livet. Kan dö lycklig...  :)

I detta läge måste jag jämföra med  Lervig Konrads Stout Russian Imperial Stout. Doften är bättre, smaken, lite mindre alkohol än Lervig, Prismässigt vinner Lervig men totalt vinner Stone.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar