tisdag 28 augusti 2012

Lervig Rye IPA (nr 11724)



Provad: 2012-08-28 (Bättre sent än aldrig). Säljstart: 2012-08-01
Pris för 33cl 28:70 dvs 87 kr litern.
Alkoholhalt: 8.5%

En IPA från Lervig i vårt grannland i väster.

Djupt orangegul, bärnstensfärgad, dimmig, vätska med ett vitt skum som snabbt sjunker ned & lämnar väldigt lite rester på glaset.
Ser riktigt trevlig & inbjudande ut! Jag gillar den lite "dimmiga" orange färgen.

Fantastisk doft slår emot mig med en enorm kraft, persika, torkad frukt, grape, mosad banan & honung. Mycket humlearomatisk (Chinook, Citra och Centennial). IBU 100+
En besk smak med mycket grapefrukt, torr humle & tropisk frukt. En riktigt bra efterbeska som stannar kvar bak på tungan - Bra!

Betyg på Ratebeer är 97 & jag förstår varför.

Sitter & tar in doften från de sista centilitrarna - Fantastiskt! Tror jag sparar dessa för sämre tider. Det är sådana här dofter som gör livet värt att leva! 

Kanske onödigt säga att jag gillar Lervig Rye IPA? 

Lyssna på Systembolaget:
"OBSERVERA - Varan ingår i vårt tillfälliga sortiment och finns i begränsad mängd och/eller under begränsad tid"

Om du bor i Göteborg så finns det fortfarande kvar c:a 200st i Nordstan... Passa på, Fynd!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar